دستگاه پیشرفته بدون تونل ام.آر.آی

MRI


ام آر آی چیست و چه کاربردی دارد؟

ام آر آی یا تصویر برداری رزونانس مغناطیسی (Magnetic Resonance Imaging) یک نوع تکنیک پزشکی تصویربرداری است که از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی تولید شده توسط رایانه برای تهیه تصاویر دقیق از اندام ها و بافت ها در بدن استفاده می کند.
بیشتر دستگاه‌های ام‌آر‌آی آهنرباهای بزرگ و لوله ای شکل دارند و هنگامی که بیمار در داخل دستگاه قرار می‌گیرد ، میدان مغناطیسی به طور موقت مولکول های آب را در بدن بیمار ترسیم می کنند، سپس امواج رادیویی باعث می شوند این اتم های تراز شده سیگنال های ضعیفی تولید کند که برای ایجاد تصاویر مقطعی استفاده می شود.
دستگاه MRI همچنین می تواند تصاویر سه بعدی تولید کند که از زوایای مختلف قابل مشاهده می باشد . با استفاده از این روش میتوان تصویر بافت های درونی بدن را دید و از آن طریق مشکلات و بیماری های اعضاء بدن را تشخیص داد.
همانطور که میدانیم در روش های تصویر برداری با اشعه ایکس مانند رادیوگرافی ساده و یا سی تی اسکن بدن تحت تابش مقدار معینی از اشعه یونیزه کننده قرار میگیرد که اگر از حد مشخصی بیشتر باشد میتواند موجب اشکالاتی در کارکرد سلول ها شود. ولی در ام آر آی از اشعه ایکس استفاده ای نمیشود و بنابراین نسبت به رادیوگرافی و سی تی اسکن بسیار کم ضررتر است.​​​​​​​

دلایل انجام MRI​​​​​​​

​​​​​​​MRI یک روش غیر تهاجمی است که پزشک می تواند توسط آن اندام بافت ها و سیستم اسکلتی بیمار را معاینه کند .
این تصاویر با وضوح بالا از قسمت های داخلی بدن تولید می‌شوند که به تشخیص انواع مشکلات کمک می کنند .​​​​​​​

​انواع دستگاه ام.آر.آی

​​​​​​​​​​​​​​ام.آر.آی تونلی:
همانطور که در تصویر مشاهده می نمایید بیمار بر روی تخت دراز می کشد و بوسیله پنل روی دستگاه تخت بیمار به داخل یک تونل تنگ هدایت می شود،بیمار باید با توجه به نوع عکس و مدت زمان تعیین شده درون آن بخوابد، که می‌تواند باعث ایجاد هراس در افراد مبتلا به کلاستروفوبیا (تنگناهراسی) یا حملات اضطرابی شود
.

ام.آر.آی روباز OPEN MRI:
همانطور که در تصویر مشاهده می نمایید دستگاه بصورت روباز هست و فقط قسمتی از بدن که نیاز به
اسکن دارد در زیر میدان مغناطیسی(اسکنر) دستگاه قرار می گیرد. از دیگر مزایای دستگاه:

-دستگاه open یا روباز برای افرادی که 
 ترس از تونل دارند (کلاستروفوبیا)
-بیمارانی که جسه بزرگی دارند به راحتی می توانند درون دستگاه قرار گیرند
-سرعت بالای اسکن تصاویر نیز از دیگر ویژگیهای دستگاه می باشد

دستگاه ام.آر.آی مرکز تصویربرداری نوید بصورت پیشرفته و open  می باشد، جهت رفاه حال بیماران در صورت درخواست خود بیمار موسیقی نیز در زمان اسکن برای بیمار پخش می شود. 

ام.آر.آی روباز یا   OPEN MRI

ام.آر.آی بسته یا تونلی